Goedkoop autoladen met dynamische stroomtarieven
Automatisch uw elektrische auto opladen aan de hand van de meest gunstige dynamische laadtarieven van het actuele moment? Goedkoop autoladen met dynamische stroomtarieven kan! Met behulp van een daarvoor efficiënt instelbaar EV laadstation.
Laadpalen die laden op basis van de goedkoopste, dynamische stroomtarieven, zijn via een speciale dataconnectie gekoppeld aan de centrale EPEX spotmarkt. Daar registreert het 24 uur van tevoren de actuele, dynamische inkooptarieven. De software van de EV lader combineert die up-to-date tariefinformatie met de persoonlijke voorkeursinstellingen van de gebruiker, zoals de gewenste minimum actieradius en het maximum laadtarief.
Samengevat werkt dynamisch EV laden met de goedkoopste tarieven als volgt.
- U sluit zelf een energiecontract af op basis van dynamische stroomtarieven
- U koopt een laadstation dat een koppeling kan maken met uw abonnement
- U stelt zelf in bij welk goedkoop tarief u het laadstation wel/niet laat laden
INHOUD
- Zo werkt goedkoop autoladen met dynamische stroomtarieven – een verdere toelichting
- Hoe werkt autoladen met dynamische stroomtarieven aan de 'achterkant’?
- Laadstations voor dynamische stroomtarieven: wanneer gebruik van solar vermogen?
- Over dynamische stroomtarieven (en het verschil met variabele en vaste tarieven)
- Welke laadstations zijn geschikt voor dynamisch laden?
- Welke keuzes hebt u zelf: voorkeursinstellingen op basis van tarief, tijd en/of capaciteit
- Is laden met dynamische stroomtarieven werkelijk goedkoper?
- Laadstation bestellen voor goedkoop laden met dynamische stroomtarieven
Zo werkt goedkoop autoladen met dynamische stroomtarieven – een verdere toelichting
Dynamisch autoladen met een daarvoor geschikt laadstation gebeurt via een automatische koppeling met uw dynamische energiecontract. Naast vaste en variabele stroomtarieven zijn er namelijk inmiddels ook dynamische stroomtarieven in de markt beschikbaar. Wat dat precies inhoudt, leest u iets verderop deze pagina. Kort gezegd biedt zo’n contract variabele uur- en dagprijzen. Alleen op het moment dat het wisselende, actuele tarief voor u goedkoop genoeg is, laat u de auto opladen, via het daarvoor geschikte laadstation.
Voorkeursinstellingen en automatische koppeling
U stelt vooraf in bij welke tarief de lader geautomatiseerd stroom zal leveren uit het vaste net, via uw eigen gekozen energieleverancier. De fabrikant van het laadstation heeft hiervoor een vaste, softwarematige, gedigitaliseerde koppeling met de bijbehorende energie inkoopprijzen. Het laadstation kan 24 uur vooruitkijken naar de actuele stroomtarieven.
Verzekerd van autoladen op het voor u meest gunstige, goedkoopste moment
Kortom, de lader zoekt zelf de meest gunstige tijd en goedkoopste momenten waarop de auto gaat laden. Daarbij bepaalt u zelf het maximum tarief. Daarnaast bepaalt u ook de minimum capaciteit aan energie die de auto in een bepaald tijdsbestek moet hebben.
Noot: feitelijk zou u ook zelf, met elk willekeurig laadstation, de momenten van laden kunnen bepalen aan de hand van de meest voordelige, actuele stroomtarieven. Echter, dat vergt een continue monitoring van die actuele tarieven, een goede planning en gedisciplineerd handelen. Een laadstation voor dynamische stroomtarieven neemt dit werk geautomatiseerd uit handen – en is daarmee veel efficiënter en dus goedkoper.
In plaats van zelf telkens het juiste moment te bepalen waarop u het autoladen moet beginnen of uitstellen, doet een dynamisch laadstation dat automatisch voor u, aan de hand van de meest voordelige stroomtarieven op basis van een dynamisch energiecontract.
Hoe werkt autoladen met dynamische stroomtarieven aan de 'achterkant’?
Ontwikkelaars van een laadstation dat laden start (en eventueel uitstelt) aan de hand van de goedkoopste, dynamische stroomtarieven, zijn via internet met een speciale dataconnectie gekoppeld aan de centrale EPEX spotmarkt. Daar registreert de laadpaal of laadbox 24 uur van tevoren de aankomende actuele, dynamische inkooptarieven. Deze zijn overigens gelijk voor alle verschillende energieleveranciers. De lader combineert de up-to-date informatie met de voorkeursinstellingen van de gebruiker. Aan de hand daarvan bepaalt de bijbehorende software wanneer en tot welk vermogen het zal gaan laden.
Noot: laders zoals de Myenergi laadstations Zappi zullen altijd eerst het beschikbare solar vermogen benutten – immers groen, duurzaam en voordelig.
Laadstations voor dynamische stroomtarieven: wanneer gebruik van solar vermogen?
Eén van de voordelen van het gebruik van een laadstation voor dynamisch EV laden, is dat het niet alleen veelal goedkoper kan, maar óók groener en duurzamer. Het is feitelijk een nieuwe vorm van slim laden, met zowel een betere verdeling van het energieverbruik als ook financieel slimmere inzetbaarheid aan de hand van de behoeften van de gebruiker. Veelal gaat slim laden ook gepaard met het gebruik van zonne-energie. Laadstations zoals de Myenergi Zappi die u slim gebruik laten maken van de goedkoopste, dynamische stroomtarieven, zijn eveneens sterk op solar ingericht. Deze laders zullen altijd éérst het zelfopgewekte vermogen uit de panelen (of eventueel windstroom) opmaken. Ook al zijn op dat moment mogelijk de dynamische stroomtarieven goedkoop; de lader zal hiervan pas gebruikmaken wanneer de zon niet voldoende energie meer kan leveren. PV laden blijft, kortom, met deze stations voor laden met dynamische stroomtarieven voorrang houden.
Over dynamische stroomtarieven (en het verschil met variabele en vaste tarieven)
Een vast en een variabel energiecontract: beide zijn al decennia de standaarden waaruit je als consument of bedrijf kunt kiezen. Daar is inmiddels een dynamisch energiecontract bijgekomen. Deze is af te sluiten via verschillende energieaanbieders. U betaalt er per uur of dag een wisselend tarief. Dat stelt u in de gelegenheid om zelf de meest voordelige momenten te kiezen waarop u de stroom afneemt. Dat geldt in elk geval voor de diverse huishoudelijke apparaten. Maar hetzelfde geldt óók voor het laden van de elektrische auto.
De energieleverancier kan, binnen de wettelijke contouren, verschillende prijzen en contractuele voorwaarden hanteren. Aan de pure inkoopkant zullen zij op de energiespotmarkt echter allemaal te maken hebben met éénzelfde, dynamische prijs.
Dagelijks vraag en aanbod
De dynamische prijzen per kWh stroom zullen, zoals gezegd, sterk kunnen schommelen. Die prijzen komen per uur tot stand. Dagelijks vindt er daarbij vraag en aanbod plaats die van invloed is op de stroomprijs van de dag erop. In plaats van bij een vast abonnement (zoals een jaarcontract), of een variabel contract (zoals voor één of enkele maanden), betaalt de abonnementhouder van dynamische stroomtarieven per uur een ander tarief. Dit komt overigens tot stand mede aan de hand van het aanbod aan zonne- en windenergie.
Welke laadstations zijn geschikt voor dynamisch laden?
Myenergi Zappi V2.1
De Zappi (V2.1) van Myenergi is geschikt voor automatisch autoladen met dynamische stroomtarieven. Daarvoor moet u wel enkele (eenvoudige) handelingen verrichten. Bent u in het bezit van een Zappi laadstation? Ga dan naar de myaccount pagina. Log in met dezelfde gegevens als die u hebt ingevuld in de Myenergi App. Vervolgens doorloopt u een klein stappenplan. Daarbij meldt u onder andere uw auto en energieabonnement aan. U ziet op de myaccount pagina ook de aankomende tarieven staan. Daarbij stelt u zelf een laadschema in wens. Stel vervolgens het laadstation in op de eco + stand. Hoe u dit allemaal precies doet, staat uitgelegd en toegelicht in onderstaande video.
In deze video leest u hoe dit slimme laadstation de auto zo goedkoop mogelijk zal opladen. Volledig geautomatiseerd; als u gebruikmaakt van een energieleverancier met dynamische tarieven. U ziet onder andere dat u zelf de energie leverancier kunt selecteren.
Doordat er (aan de hand van de beschikbaarheid van wind en zon) bij dynamische energietarieven grote prijsverschillen zullen ontstaan, kunt u in veel gevallen uw auto zo goedkoop mogelijk opladen.
Myenergi Eddi – laden met solar én met de goedkope stroomtarieven voor verwarming
Wij wijzen u in het kader van laden met dynamische stroomtarieven en het automatisch instellen ervan, ook op het bestaan van de Myenergi Eddi. Deze zorgt voor maximaal gebruik van zelf opgewekte wind- en zonne-energie voor de warmwaterboiler en verwarming. Net als bij het laadstation Zappi V2.1 kun je ook bij de Eddi gebruikmaken van dynamische stroomtarieven, maar dan voor het verwarmen van, bijvoorbeeld, je woning.
Andere optie op basis van wifi
Een andere optie voor EV laden met dynamische stroomtarieven, is een combinatie van een Zaptec Go laadstation met de Tibber Pulse module. Dit werkt draadloos – maar juist om die reden raden wij deze optie af.
Waar de Zappi V2.1 dankzij de bedrading altijd gewoon zal werken (inclusief load balancing) en daarbij ook géén extra module nodig is, kunnen bij gebruik van de Zaptec met Tibber en wifi laaderrors optreden. Wifi kan praktisch zijn als u geen netwerkkabel kunt of wilt trekken tussen de meterkast en het laadstation. Valt de wifi verbinding echter even weg? Dan kunnen er laadproblemen ontstaan. Kiest u liever toch voor deze optie? Dan is dat voor eigen risico.
Tibber Pulse module
Wat doet en kan de Tibber, en welke rol speelt het bij autoladen met dynamische stroomtarieven?
De Tibber Pulse module maakt load balancing mogelijk voor het (eerder op deze pagina genoemde) Zaptec Go laadstation. Maar het kan nog méér. In combinatie met een abonnement bij Tibber kunt u met dit apparaat actueel inspelen op de laagste, beursbepaalde dynamische tarieven van de stroomleverancier, voor bijvoorbeeld verwarming en alle thuisapparaten.
Elektrische auto
In combinatie met de Tibber App kunt u ook voor de elektrische auto automatisch de meest voordelige laadmomenten laten kiezen. Dat kan via aangesloten laadpunten of via een rechtstreekse integratie met uw auto.
Welke keuzes hebt u zelf: voorkeursinstellingen op basis van tarief, tijd en/of capaciteit
Handig, zo’n laadstation dat digitaal en vanzelf de meest voordelige autolaadmomenten voor je kiest. Maar wat is uw eigen rol daarbij? Welke keuzes en instelmogelijkheden maakt en hebt u zelf? Hoe zit het, bijvoorbeeld, als het actuele tarief van de komende nacht voor u níet goedkoop genoeg zal zijn, maar u de volgende ochtend wel met een geladen auto op weg moet?
Dat zit zo.
U kunt, via het instel display, bijvoorbeeld zelf aangeven of u kiest voor een (minimum) geladen capaciteit voor op een bepaald moment. Misschien wilt u de auto wel volledig hebben opgeladen, binnen nu en twee dagen, ongeacht het actuele dynamische stroomtarief. Of misschien kiest u ervoor de volgende ochtend gegarandeerd 30 procent van de maximale actieradius geladen te hebben. En de rest al naar gelang het tarief.
Zelf in de hand
Hoe meer tijd u hebt en hoe minder vaak en/of dringend u de auto nodig hebt, hoe meer u zich volledig kunt richten op het gebruikmaken van de laagste stroomprijs. Hoe hoog die prijs precies is, bepaalt u zelf – en stelt u dus zelf in, flexibel aanpasbaar. U houdt de automatische momenten en mate van autoladen met dynamische stroomtarieven, kortom, geheel zelf in de hand.
Noot: zoals aangegeven zal een laadstation dat geschikt is voor zonneladen én laden met dynamische stroomtarieven, éérst het volledige, zelf opgewekte PV vermogen benutten.
Zie verder ook de uitlegvideo van Myenergi van eerder op deze pagina.
Is laden met dynamische stroomtarieven werkelijk goedkoper?
Zijn dynamische stroomtarieven lager dan de tarieven van variabele en vaste energiecontracten? Is dynamisch autoladen werkelijk goedkoper? Het antwoord ligt enigszins genuanceerd, maar we kunnen er het volgende over vertellen.
Het voordeel van een contract met dynamische stroomtarieven die per uur wisselen, is dat u zeer flexibel kunt inspringen op de meest gunstige, actuele koersen. In het geval u zelf, tot op zekere hoogte, kunt bepalen of en wanneer u een apparaat – of auto – oplaadt, kunt u immers de meest voordelige momenten afwachten.
Hou er uiteraard wel rekening mee dat het feitelijk óók kan zijn dat voor langere tijd vastgelegde variabele of vast tarieven lager liggen dan de dynamische.
Een ander ‘nadeel’ van het inspelen op de meest gunstige, dynamische stroomtarieven, is dat u dit wel doorlopend en actief moet bijhouden. En er vervolgens ook naar moet handelen. Juist daarop speelt natuurlijk het onderwerp van deze pagina in: laadstations voor automatisch goedkoop, dynamisch laden.
Kijkend naar resultaten in het (nog niet lange) dynamisch ladenverleden, is men over het algemeen daarmee goedkoper uit dan met autoladen via variabele of vaste tarieven, zo laten meerdere berekeningen zien. Bij autoladen was dit voordeel gemiddeld nog het grootst, mede doordat het laadstation het kiezen van de goedkoopste laadmomenten al automatisch, en daarmee het meest efficiënt, uit handen neemt.
Laadstation bestellen voor goedkoop laden met dynamische stroomtarieven
De genoemde Zappi V2.1, evenals de genoemde Zaptec Go, en ook de Tibber Pulse en de Myenergi Eddi module voor verwarming op basis van zonnepanelen, zijn voordelig verkrijgbaar op EVPartner.nl.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.