Elektrische auto opladen in de winter
- Geplaatst op
Hoe blijf je bij het laden van je EV in de winterse kou het beste halen uit je accu en actieradius?
Elektrisch autorijden in de vrieskou. Welke invloed heeft dit op de accu? Hoe haal je bij het opladen in de winter het beste uit je EV? Lees onze tips voor een zo hoog mogelijke actieradius in de kou.
Is het winter en dalen de temperaturen tot onder nul dan verbruikt de EV méér aan energie. Zowel tijdens het rijden als tijdens het laden. Bovendien verloopt het chemische laadproces minder efficiënt. Bij kou levert dezelfde hoeveelheid stroom daarom een kleinere actieradius op.
Zo'n 25 procent lagere actieradius
Het aantal kilometer dat je in de winter met je elektrische auto op één volle lading kunt rijden, is al gauw 20 tot 30 procent minder als het kwik rond het vriespunt is. EVPartner.nl schreef er al eerder over: één kWh is dan niet goed voor 5, maar voor slechts 4 af te leggen kilometers.
Hoe de actieradius van een EV in de winter te vergroten
Al vanaf 21 graden en lager werkt het accupakket minder goed. Laat staan als het aantal graden dicht bij de nul is. De vraag is: wat kun je doen om bij lage temperaturen het beste uit de accu van je EV te blijven halen? Om de efficiëntie van het laden, en daarmee de actieradius, zoveel mogelijk op peil te houden?
Goed om te weten, alvorens we de tips voor autoladen in de kou op een rij zetten:
Behalve een verminderde efficiëntie van de batterij an sich, kan ook het gebruik van de auto-verwarming in de winter (indirect) zorgen voor een lagere actieradius. Immers, een belangrijk deel van de voorradige auto-energie gaat dan dáárnaartoe. Daarnaast moet bij het laden de koude accu eerst zichzelf opwarmen. Alleen zo kunnen de chemische reacties die de EV van stroom voorzien, soepel in gang komen. Ook dat opwarmingsproces van de batterij, en van het Batterij Management Systeem, vermindert de laadsnelheid.
Tip 1 | Verwarm de batterij van de EV eerst vóór
De EV opladen, in een setting van ijs en sneeuw? Probeer dan eerst de batterij voor te verwarmen. Dat kan bij veel EV’s via de functie Preconditionering. Deze warmt de batterij op tijdens het laden en dat zorgt ervoor dat de auto(accu) efficiënter en sneller oplaadt.
Accu warmrijden
Start het preconditioneren het liefst terwijl de auto al is aangesloten op het EV laadstation. Zo gebruik je hiervoor energie uit het net in plaats van uit de batterij. Idealiter laad je de EV op zonder dat deze eerst lang stil heeft gestaan. Dus direct na aankomst bij het laadstation (als het geen thuislader betreft), aangezien de accu dan al goed op temperatuur is.
Tip 2 | Zet nog tijdens het laden de EV verwarming in gang
Energie besparen bij het laden van de auto in de kou, doe je ook door slim gebruik te maken van het moment van laden. Ben je aangekoppeld, zet juist dan, tijdens het laden, de zwaardere belasting van bijvoorbeeld de (stoel)verwarming of interieurverwarming in gang. Dit minimaliseert het energieverbruik en de belasting van de batterij tijdens het rijden.
Batterij tijdens het rijden op temperatuur
Een voorverwarmde auto is, behalve behaaglijk, meteen ook energie-efficiënter voor bij het op temperatuur houden van de accu tijdens het rijden. Vergeet echter niet om onderweg tijdig de verwarming weer te minderen, zodra deze niet echt nodig meer is. Beperk dit bijvoorbeeld tot het gebruik van alleen stoelverwarming voor de betreffende passagier(s).
Tip 3 | Kies in de winter minder gauw voor snelladen
Een lagere oplaadsnelheid bij extreem koude temperaturen helpt bij het minder belasten van de batterij. Snelladen, met in korte tijd een hoog voltage, vergroot de kans op slijtage van de accu als dat in de winterse vrieskou gebeurt. De lithium-ionen stromen dan minder goed, en er kunnen zelfs minuscule deeltjes metaal gaan ophopen op het oppervlak van de batterij anode. Dat proces heet lithium plating en schaadt de acculevensduur. Snelladen met een koude accu is overigens überhaupt vaak al minder goed mogelijk. In veel gevallen zal het BMS dit namelijk niet toestaan, juist uit bescherming van de accu.
Tip 4 | Voorkom het vastvriezen van de laadkabel
Nog iets anders wat speelt bij het opladen van de elektrische auto in de winter: het potentieel vastvriezen van de oplaadkabel. Hoe kun je dit voorkomen?
Klik op de afbeelding voor Laadstations voor in de winter én elk ander seizoen.
Laadmomenten slim kiezen
Ten eerste doe je dat natuurlijk door het laden op een moment te starten waarop de temperatuur nog (of weer) wel boven het vriespunt is. Bij een slimme lader kun je dit zelfs automatisch inplannen. Verder zijn er ook hoezen te koop voor over de laadkabel, tegen kou en ook tegen vocht dat immers kan opvriezen. Het belangrijkste advies hier is simpel: zorg dat de kabel en de laadstekker vóór gebruik schoon, maar vooral droog zijn. Indien nodig even wrijven met een schone en droge doek dus.
Is onverhoopt de kabel toch vastgevroren? Ga deze niet loswrikken of -trekken, laat staan dat je er lauw of warm water overheen gooit (zeker niet doen als er elektrische spanning op staat!). In plaats daarvan: start de auto en laat deze rustig warm worden. De kabel en/of stekker zal daarna vanzelf loskomen.
Tip 5 | Efficiënt rijden, gebruiken én parkeren van de auto
Er zijn ook meer algemene adviezen om de EV accu eveneens in de winter optimaal dienst te laten doen. Dat zit ‘m in kleine dingen. Zoals het beschut parkeren van de auto: in de garage blijft vocht en kou meer op afstand, en dus blijft de accu alvast warm(er).
Preventieve acties die verschil maken
Rijd de accu ook niet te leeg en houd capaciteitsmarge. En verder: houd er bij kou vooraf al rekening mee dat de actieradius lager is, bijvoorbeeld door de ritten anders in te plannen. Vermijd ook teveel kortere afstanden. En let op de details die sowieso al besparen op het energieverbruik. Denk aan het op spanning houden van de banden, en gebruik niet onnodig energie slurpende EV-functies.
Tip 6 | Gebruik bij thuisladen een slim laadstation
Tot slot het volgende. Vanzelfsprekend dragen ook de analyse- en beschermingsfuncties van het EV laadstation voor thuis bij aan de efficiëntie van het laden van een accu in de winter. Een thuisoplader die automatisch het aantal graden Celsius monitort en indien nodig temperatuurcompensatie afgeeft, blijft ook in de winter de beste laadspanning geven. En zo het best de accu verzorgen. Het draagt allemaal bij aan het blijvend optimaal benutten van de EV accu en de actieradius ervan. In alle seizoenen, inclusief die met veel sneeuw, ijs en kou.