Nu elektrisch rijden – of toch nog even wachten?
- Geplaatst op
Elektrisch autorijden kent veel voordelen. In elk geval voor een duurzamere planeet. Maar het is en blijft een rekensom, voor eenieder die twijfelt over het precieze moment om de benzineauto te vervangen door een auto die rijdt op stroom.
De kosten van elektrisch rijden afzetten tegen de baten, en daarbij rekening houden met subsidies en belastingvoordelen. Op welke conclusie kom je dan uit? Dat hangt af van meerdere omstandigheden en van het juiste moment. Wordt het nu overstappen – of nog even wachten? De Kamer van Koophandel geeft er op zijn website een actuele toelichting op.
Zero-emissie zones en de invloed op elektrisch rijden
Een factor van belang om wel of niet nu al elektrisch te gaan rijden, zijn de emissievrije zones. Moet je daar bijvoorbeeld als ondernemer regelmatig met je bestelbus zijn, dan is de keuze al iets eenvoudiger. Per 1 januari 2025 mag je al in ruim 25 Nederlandse gemeenten niet meer in zo’n zero-emissie zone komen als de bestelbus rijdt op diesel of benzine met emissieklasse Euro 5. Voor emissieklasse Euro 6 geldt deze regel per 1 januari 2028.
Voor bestelauto’s en vrachtwagens van vóór 2025 is er een overgangsregeling. Bestelbussen vanaf een emissieklasse van vijf mogen nog tot en met 2026 rijden in emissievrije zones, voor vrachtwagens geldt de datum van eind 2029. Houd zeker bij de aanschaf van een nieuwe bestelbus dus rekening met het bovenstaande. Ook al met betrekking tot de restwaarde – als je toch nog kiest voor een variant op fossiele brandstof.
Subsidies en belastingvoordeel voor elektrisch rijden
De overheid stimuleert elektrisch rijden via meerdere subsidies en regelingen. Zo is er voor elektrische bedrijfsauto’s de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). De hoogte van dit voordeel kan maximaal oplopen tot 5.000 euro, bij koop en lease. Daaraan zijn uiteraard de nodige voorwaarden verbonden. De nieuwe elektrische bedrijfswagen moet een verkoopprijs hebben van minimaal 20.000 euro ex. btw. De subsidie is 10% van de nettoprijs ervan (met als gezegd een maximum van 5.000 euro). Voor de voorwaarden voor deze SEBA subsidie en het aanvragen ervan kun je terecht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
De SEBA kun je aanvragen samen met subsidies zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). De MIA geeft, bij aanschaf of lease van een zakelijke elektrische bestelauto, 45% investeringsaftrek. De VAMIL geeft nog eens recht op afschrijving van 75% van de investeringskosten. Voor de voorwaarden en het aanvragen van de MIA/VAMIL kun je eveneens terecht op de website van de RVO. Goed te weten alvast is dat deze subsidies niet oneindig zijn: hier geldt het aloude principe op=op.
Van belang bij de keuze ‘wel of niet nu al elektrisch gaan rijden’ is, zakelijk gezien, ook de bijtelling. Koop je een nieuwe elektrische zakelijke auto en rijd je daarin ook privé? Dan is de bijtelling in het jaar 2023 slechts 16 procent, gedurende de eerste vijf jaar, waarbij een maximum geldt van 30.000 euro van de auto-catalogusprijs. Daarboven geldt de volledige bijtelling van 22 procent. Let op, deze regeling voor elektrisch rijden is niet oneindig: de overheid gaat deze, tot aan 2026, stapsgewijs afschaffen. Per 2026 geldt daarmee ‘gewoon’ weer een bijtelling van 22 procent.
Subsidies en regelingen tegenover hogere aanschafprijs elektrische auto
De stimuleringsregelingen vanuit de overheid voor elektrisch rijden zijn bedoeld om milieuvervuiling tegen te gaan. Daarbij geldt ook de wetenschap dat elektrische auto’s duurder zijn dan voertuigen die rijden op benzine of diesel. Voor hetzelfde geld krijg je ‘minder auto’ als het een elektrisch model betreft.
Gekeken naar de zakelijke markt zijn bijvoorbeeld de nieuwste elektrische bestelbussen ongeveer de helft duurder dan dieseluitvoeringen, zo geeft de Kamer van Koophandel in dit artikel aan. Het prijsverschil neemt echter duidelijk af de laatste jaren, dus dat zou ervoor pleiten om nog even te wachten met elektrisch te gaan rijden. Bovendien zal ook de actieradius van de accu’s van nieuwe elektrische auto’s toenemen. Dat betekent vanzelfsprekend minder vaak de noodzaak van elektrisch laden. Ook het aanbod van betaalbare tweedehands auto’s zal natuurlijk de komende jaren toenemen. Aan de andere kant zijn er nu nog aantrekkelijke subsidies en belastingvoordelen (bijtellingsregelingen) die onderdeel uitmaken van je persoonlijke rekensom.