Waarover gaat het wanneer de termen een-fasig, twee-fasig of drie-fasig laden ter sprake komen? Bij de keuze van een nieuw laadstation of nieuwe laadkabel is het aantal fasen waarmee het laden kan plaatsvinden, van belang. Kort gezegd kan een elektrische auto met drie fasen ook driemaal zo snel worden opgeladen dan een '1-fasige auto'.
Laden met één fase met 16A betekent laden met 3,7 kW. Bij laden via drie fasen is dit drie keer zoveel: iets meer dan 11 kW. Een laadpaal die gemaakt is voor laden met één fase maakt één keer gebruik van het standaard 230 volts netstroom. Op 16A betekent dat: 16 x 230 = (ongeveer) 3,7 Kw. Een laadstation gemaakt voor laden met drie fasen kan drie keer gebruik maken van de 230V krachtstroom. Op 16A betekent dat: 16 x 3 x 230 = (ongeveer) 11 Kw.
Kan uw auto 1-fasig of 3-fasig laden?
Het stroomnet in Europa heeft een maximale spanningscapaciteit van drie fasen, maar dit geldt zeker niet in alle andere landen buiten ons continent: daar is één fase de norm. Mede daarom zijn de meeste elektrische auto's ingesteld op 1-fasig laden. Onder andere Tesla's - maar nog wel een aantal meer merken en modellen - vormen hierop een uitzondering.
3-fasig laden met een 1-fasige kabel?
Type 2 laadboxen zijn altijd 3-fasig uitgevoerd en Type 1 laadboxen 1-fasig. Een 3-fasige auto laden met een 1-fasige kabel? Dat kan prima. Echter, het laden gebeurt dan wel met maximaal 1 fase. Houdt u daar rekening mee. Andersom kan uiteraard niet: 3-fasig laden met een 1-fasige kabel behoort niet tot de mogelijkheden.