Wat is een EV laadkabel?

Een laadkabel vormt een twee-eenheid met een laadstation. Een laadkabel – of in de context van elektrisch laden en EV laden simpelweg lader genoemd – zorgt samen met de laadbox voor het ‘tanken’ van de lithium-ion accu van een elektrische auto, fiets, scooter, boot of scootmobiel. Samen met het laadpunt voorziet de laadkabel het elektrische voertuig (Electric Vehicle, EV) van energie in de vorm van stroom.

Een laadkabel heeft echter méér functies dan alleen het verzorgen van de stroomverbinding tussen het laadstation en de auto. Laadkabels zijn high tech, zeker de mobiele thuisladers die in feite de elektronische functie van het laadstation overnemen. Deze elektronica verzorgt de communicatie tussen enerzijds de laadapparatuur van de elektrische auto en anderzijds de laadbox met stroom.

Zo werkt een laadkabel
Maar het geleiden van de stroom van het laadpunt naar de auto is vanzelfsprekend datgene waarvoor de kabel feitelijk dienst doet. Zo'n kabel bestaat uit meerdere aders. Behalve een geleider voor de - uit oogpunt van veiligheid essentiële - aarding tussen auto en laadpunt (Protective Earth, PE) heeft een EV laadkabel nog meer geleiders. Een Type 1 kabel heeft twee van deze aders: de Neutraal (N) en die voor een fase (L1). Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden.

Laadkabel en laadcapaciteit
Concreet betekent dit dat een Type 2 laadkabel een laadcapaciteit kan hebben tot driemaal die van een laadkabel Type 1. Wel moet altijd de elektrische of hybride auto in kwestie geschikt zijn voor deze maximale laadcapaciteit. De auto bepaalt namelijk het laadvermogen en de maximale laadsnelheid. In de auto immers zit feitelijk de batterijoplader (niet in het laadstation).

Aansluitingen van een EV lader
Laadkabels zijn er zoals gezegd van Type 1 en Type 2. Deze aanduiding heeft betrekking op het soort stekker aan de kant van de auto. In Nederland en Europa zijn de meeste elektrische auto’s voorzien van een Type 2 stekker, ook wel Mennekes genoemd. De andere zijde van de laadkabel maakt connectie met het laadpunt. Dit kan bijvoorbeeld zijn een openbare laadpaal of laadbox voor privé gebruik zonder vaste kabel (laadbox outlet). De stekker aan de zijde van het laadstation is dan overigens (vaak eveneens) van Type 2. De laadkabel kan ook een vast onderdeel zijn van de laadpaal of wandbox.

Laadkabel in de vorm van een mobiele lader
Daarnaast zijn er de thuisladers, ook mobiele laders genoemd. Deze hebben aan één zijde een Schuko-stekker, bestemd voor in het 220-230 volts stopcontact. Aan de kant van de auto kan zo’n kabel wederom een stekker hebben van het Type 1 dan wel Type 2, afhankelijk van de elektrische auto waarvoor de lader van toepassing moet zijn. Zeker bij een mobiele thuislader heeft de kabel zoals gezegd een belangrijke ingebouwde beveiligingsfunctie; tegen onder andere piekstroom en overladen.

Soorten laadkabels
Laadkabels zijn er in verschillende soorten. Het onderscheid zit ‘m in factoren zoals capaciteit, maximale laadsnelheid, aantal fasen en lengte. Er zijn laadkabels voor opladen met 16 ampère, (maximaal) 32 ampère, voor laden met 1 fase of met 3 fasen – daarbij als gezegd afhankelijk van in eerste instantie de laadmogelijkheden van de auto zelf. De standaard lengtes van de EV laders variëren van 4 meter tot 8 meter, maar ze zijn via EVPartner.nl ook op maat langer te maken.

 

Wat is een EV laadkabel?