Mijn auto thuis opladen, hoe werkt dat?

Alvorens u overgaat tot de aanschaf van een elektrische auto en vervolgens een laadpaal voor thuis, wilt u natuurlijk eerst weten hoe het thuis opladen van de elektrische of plug-in hybride auto nou precies werkt. Op deze pagina vindt u het antwoord daarop. Met daarnaast aandachtspunten voor het bereiken van een efficiënt, door u gewenst laadproces. Dit wordt deels bepaald door de eigenschappen van de auto en deels door uw persoonlijke reissituatie(s).

Waarop moet u letten bij het thuis opladen van uw elektrische auto? Daarbij is een aantal factoren van belang:

  1. Het maximale amperage dat uw auto aankan bij het opladen
  2. Het aantal fasen waarmee uw auto kan laden (1-, 2- of 3-fasig)
  3. De maximale standaard netstroom die u thuis tot uw beschikking heeft
  4. De door u gewenste of benodigde snelheid van laden
  5. Uw voorkeur voor een vast laadstation of een mobiele thuislader
  6. Uw voorkeur voor een laadstation mét of zónder vaste kabel ('laadbox outlet')

Deze punten lichten we hieronder toe. Aan de hand hiervan krijgt u inzicht in welke soort laadstation en/of welke type laadkabel de beste keus is voor uw eigen omstandigheden.


1) Het maximale amperage waarmee uw auto kan worden opgeladen

Het maximaal beschikbare aantal ampère bij het laden, kan verschillen per merk, maar ook model en uitvoering van de auto. Hoe hoger dit amperage, hoe meer potentie er is als het gaat om de snelheid van laden. Overigens kunt u in de praktijk ook minder snel laden dan dat de auto aan zou kunnen. Dit capaciteitsgegeven van de auto is hoe dan ook een wezenlijk uitgangspunt.


2) Kan de auto 1-fasis, 2-fasig of 3-fasig worden geladen?


Een ander essentieel gegeven is het aantal fasen waarmee uw auto kan worden geladen. Het laden van een auto met 3 fasen gebeurt in potentie drie keer zo snel in vergelijking tot een auto die met één fase kan worden 'bijgetankt'. We zeggen 'in potentie', want de laadbox én de laadkabel in kwestie moeten er wel op zijn afgestemd. Zo kan een 3-fasige auto alleen met een 3-fasige kabel op volledige snelheid worden opgeladen. Een 3-fasige auto laden met een 1-fasige kabel kan wel, maar dan verloopt het proces op basis van (maximaal) 1 fase.


3) De standaard maximale netstroom die u thuis kunt leveren

Bij het thuisladen speelt ook de beschikbare capaciteit van de standaard netstroom een rol. Is deze bijvoorbeeld maar 10A, dan kunt u ook slechts laden met maximaal 10A. In verreweg de meeste gevallen echter is thuisladen met 16A prima mogelijk. In 95 procent van de huishoudens in Nederland bestaat de netaansluiting namelijk uit minimaal 25 ampère. Om precies te zijn: 3 fase 25 ampère (3 x 25A). Vaak ook is er sprake van 1 fase 35 ampère (1 x 35A), en soms van 1 fase 40 ampère (1 x 40A).

Separate groep
Thuis een laadstation van 16A (3,7Kw) plaatsen is dan ook vrijwel altijd mogelijk zonder de bestaande netaansluiting te hoeven uitbreiden of verzwaren. Zorg wel voor een aansluiting van de laadbox in de meterkast op een separate groep. Vanzelfsprekend moeten verder ook het laadstation zelf en de instellingen daarvan, evenals die van de mobiele laadkabel en/of eventueel die van het laadvermogen van de auto, bij het laden op elkaar zijn afgestemd.

Thuis sneller laden dan met 1 x 16A?
Wilt u sneller kunnen laden, ofwel met meer vermogen, dan kunt u alsnog besluiten de huidige netaansluiting te verzwaren. Dit brengt wel een prijskaartje met zich mee. Houd rekening met zowel de eenmalige kosten voor de verzwaring als met de jaarlijkse extra en vastrechtkosten. Weeg daarom deze kosten af tegen de baten van het structureel sneller kunnen laden. De kosten zijn te vinden op de website van uw netbeheerder.


4) Snelheid van laden: noodzaak en voorkeur


Logisch dat u uw elektrische auto ook thuis altijd zo snel mogelijk wilt kunnen laden. Toch? Veelal is dit inderdaad een pré. Echter, bekijk eerst goed uw eigen situatie als het gaat om de dagelijkse of wekelijkse ritten met uw elektrische vervoer. Weeg de kosten af tegen de werkelijke noodzaak van snelladen. Hoe lang mag en kan het laden van de auto wat u betreft duren? En met welk vermogen (en met welke kosten) kunt u dit bereiken?

Avond en nacht laden mogelijk ook met 16A al (ruim) voldoende
De relevante vraag is: is het echt nodig om uw auto thuis extra snel te kunnen laden? Of is de tijd die er bijvoorbeeld is gedurende de avond van thuiskomen en de daaropvolgende nacht sowieso al toereikend? Moet u het vooral hebben van snel overdag tussendoor laden, dan is het natuurlijk een ander verhaal, en zullen de kosten eerder voor de baat uitlopen.

Een rekenvoorbeeld
Stel, u heeft een Renault ZOE R90 Entry met een 25,9 kWh accu en deze auto kan laden met 3 x 32A (7,4 kWh). De auto kan dus worden geladen met 22,2 kWh (3 x 7,4 kWh) per uur. Het volledig opladen vanaf helemaal leeg zou dan bereikt zijn na ongeveer 70 minuten (25,9 / 22,2 = 1,16 uur). Maar stel, u koopt een laadstation met een vermogen van 3 x 16A, de helft van het maximum laadvermogen van de auto. Het laden duurt nu tweemaal zo lang, dus 2 x 70 = 140 minuten. Is dit nog altijd snel genoeg, dan kunt u prima kiezen voor een laadstation met minder vermogen. Dat bespaart extra kosten van verzwaring, honderden euro's per jaar besparen aan vastrecht én scheelt vele euro's vanwege een goedkoper laadstation.

Nog een rekenvoorbeeld
Stel, u heeft een Mitsubishi Outlander PHEV met een 12 kWh accu en deze auto kan laden met maximaal 1 x 16A (3,7 kWh). Deze accu is dus met het maximale laadvermogen in zo’n 3,5 uur volgeladen (12 / 3,7 = 3,24 uur). Om uw Mitsubishi met maximaal vermogen te laden kiest u een laadopstelling van 1 x 16A en een laadkabel die eveneens 1 x 16A aankan.

Snelheid van thuisladen voldoende?
Normaliter is bij u thuis aan netstroom wel 1 x 16A beschikbaar: in dat geval hoeft u dus niets te veranderen aan uw aansluiting. Heeft u echter een 10A-aansluiting, dan kunt u hetzij uw aansluiting verzwaren, hetzij eerst uitrekenen of met 10A laden mogelijk voor u al snel genoeg is. Met 10A (2,31 kWh) is uw auto in ongeveer 5,2 uur van leeg naar vol geladen (12 / 3,21 = 5,19). Is dit wellicht al snel genoeg, dan hoeft u niets te veranderen aan uw netaansluiting. Zorg overigens ook hier weer dat de instellingen van het laadstation, de mobiele laadkabel en/of de laadinstellingen van de auto goed op elkaar zijn ingesteld.


5) Kiest u een laadstation of een mobiele thuislader?

Deze keuze hangt sterk af van de antwoorden op voornoemde vragen. Heeft u kunnen vaststellen dat laden met 1 x 16A in uw situatie voldoende laadvermogen biedt? Dan kunt u deze 16A prima uit het gewone stopcontact halen. Een laadstation of laadpaal (laten) installeren is dan niet nodig! U gebruikt dan eenvoudigweg een mobiele lader die u aansluit op het standaard 220V stopcontact. Zorg er wel voor dat u dit doet op een aparte groep, zodat wordt voorkomen dat de stop doorslaat bij meervoudig gebruik van andere apparatuur.

Voordelen van een laadstation of laadpaal
De aanwezigheid van een laadpaal of laadbox (wandlader) ziet er in de regel netter uit dan het gebruik van de kabel van een losse mobiele lader via het stopcontact in de woning of garage. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van een laadstation groter, zeker wanneer sprake is van een laadbox met vaste kabel. Bovendien zijn veel laadstations uitgerust of uit te breiden met een kWh meter. Ideaal voor (boekhoudkundig) inzicht in het stroomverbruik van uw elektrische auto. Een laadstation is ook de oplossing voor als u geen goed stopcontact in de buurt heeft.


6) Wordt het een laadstation met of zonder vaste laadkabel (outlet)?

Wanneer u kiest voor een vaste laadbox, heeft u nog een andere afweging: wordt het een laadstation met vaste kabel of een 'laadstation outlet', de benaming voor een laadbox zonder vaste kabel? Het voordeel van een laadstation met vaste laadkabel zit 'm vooral in het gebruiksgemak: parkeren, kabel van het station af pakken, inpluggen en klaar. Een laadstation outlet (dus zonder vaste laadkabel) werkt als een openbaar laadstation: parkeren, laadkabel erbij pakken uit bijvoorbeeld uw achterbak, inpluggen in de auto en vervolgens inpluggen in de outlet. De voordelen zijn de lagere kosten van dit type laadstation bij aanschaf én dat u uw laadkabel voor de openbare laadpunten ook thuis kunt gebruiken.

Voordelen rechte kabel en gekrulde kabel
Overigens heeft een outlet laadbox altijd een Type 2 stopcontact, net als bij de openbare laadpunten. En bij een laadstation met vaste kabel kunt u vaak nog kiezen tussen een rechte of een gekrulde kabel (coiled kabel). Een rechte kabel is doorgaans wat langer, dus bent u flexibeler bij het parkeren ten opzichte van het laadpunt. Bij een gekrulde versie blijft er echter altijd wat spanning op de kabel staan, zodat deze niet op de grond komt te liggen.

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Mijn auto thuis opladen, hoe werkt dat?